De væsentligste elementer i skolens PLF-projekt

Baggrunden for skolens PLF-projekt var en erkendelse af, at social- og sundhedsområdet er i konstant forandring fagligt, organisatorisk, tværsektorielt og velfærdsteknologisk. Samtidig forandrer de formelle rammer for skolens uddannelser sig løbende, og skolens elevgruppe er ligeledes anderledes end tidligere. Alt dette stiller store og nye krav til lærerrollen og til, at lærerne og cheferne i samarbejde udvikler den pædagogiske og didaktiske praksis.

Vi ønskede – og ønsker fortsat – at den løbende, konstante udvikling varetages af og i professionelle læringsfællesskaber.

Elementerne i PLF-projektet

Der har været 6 gennemgående elementer i projektet. Disse er fastholdt gennem hele projektperioden, og har været retningsgivende for projektarbejdet. Læs om dem nedenfor.

5 didaktiske temaer

Alle lærere har i løbet af projektet arbejdet med 5 fastlagte didaktiske temaer, som knytter sig til skolens Fælles pædagogisk didaktiske grundlag.

• Praksisnær og helhedsorienteret undervisning
  • Lærernes erhvervskundskab, transfer og samarbejde med praksis
  • God undervisning og klasserumsledelse
  • Differentieret undervisning og feedback
  • Udvikling af elevernes fagidentitet og dannelse
De 5 søjler i PLF

Alle pædagogiske læringsfællesskaber har i løbet af projektperioden arbejdet med de 5 søjler i PLF

Læringsmål/udviklingsmål som gennemgående metode

Det pædagogiske personale har i løbet af projektperioden arbejdet med læringsmål/udviklingsmål – med udgangspunkt i følgende udviklingsspørgsmål:

• Hvilken udvikling ønsker jeg/vi?
  • Hvad kræver det af mig/os?

Nogle lærere/læringsfællesskaber har beskrevet udviklingsmålene, andre har arbejdet med en visuel fremstilling. Fælles er, at alle har gennemført reflekterende dialoger i forhold til spørgsmålene.

Formel kompetenceudvikling som en del af udviklingsprojektet

35 lærere har gennemført det valgfri modul på den pædagogiske diplomuddannelse: ”Praksisrelateret undervisning i de erhvervsrettede uddannelser”

4 Koordinatorerne / læringsfællesskabernes tovholdere har gennemført et modul på COK – Den offentlige lederuddannelse

4 pædagogiske chefer har gennemført et udviklingsforløb, tilrettelagt af konsulentfirmaet UCON, indeholdende kursusdage og opfølgende dialoger

Ikke et projekt ved siden af - men som en del af - dagligdagen

En hovedtanke i PLF-projektet har været, at udviklingen af og i de professionelle læringsfællesskaber skulle være en del af den daglige drift. Der har ikke været afsat ekstra tid til projektet, men PLF-arbejdet er blevet prioriteret. Læringsfællesskaberne har anvendt en stor del af den skabte "samtid" til PLF-arbejdet og udviklingen af samarbejdsformen.

Uddannelsescheferne har sammen med koordinatorerne faciliteret udviklingen i læringsfællesskaberne.

Pædagogiske møder til opsamling og videndeling

Projektets faser og arbejdet med de didaktiske temaer har været igangsat og afsluttet på pædagogiske møder, hvor det samlede pædagogiske personale har deltaget. Der har ikke været planlagt ekstra pædagogiske møder, men projektet har indgået i den vante mødepraksis.

I alt har der i projektperioden været holdt 7 pædagogiske møder, hvor indholdet har koncentreret sig om det aktuelle i PLF-projektet.