Skip to main content

Årets diplomopgave

Lærer på SOSU-Esbjerg, Malene Visby, er blandt de syv nominerede til at modtage prisen for årets DEP-opgave 2018.

Hvordan flytter SOSU-assistenter de kreative og innovative kompetencer, som de får med sig under deres skoleophold over i praksis? Gør de det overhovedet - og i givet fald hvordan?

Det er nogle af de centrale spørgsmål, som lærer på SOSU-Esbjerg, Malene Visby, har undersøgt i sin diplomopgave, der sammen med 6 andre kandidater er indstillet til at modtage prisen som årets erhvervspædagogiske diplomopgave 2018.

"Jeg blev glad og stolt, da jeg hørte om indstillingen. Nok mest fordi jeg tænker, at indholdet af min opgave har en værdi for vores skole, for eleverne og for vores samarbejdspartnere," siger Malene Visby.

Stor værdi

Hun kan berette om en meget positiv konklusion på opgaven:

"Jeg fandt ud af, at den undervisning vi laver på vores praksisfællesskabsdage har stor værdi, fordi eleverne rent faktisk anvender de her innovative kompetencer i deres praksis. De er meget glade for at have fået øje på dem, og kan give en masse konkrete eksempler på, hvordan de anvender dem til at finde nye måder at løse problemstillinger på ude i praksis."

De innovative kompetencer dækker over begreber som: kreativitet, refleksion, argumentation, mod og samarbejdsevne.

Det er forlaget Praxis og de professionshøjskoler, der udbyder Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, der årligt kårer årets DEP-opgave. Afsløringen finder sted i slutningen af  februar 2019.

Året DEP-opgave

"Jeg synes, det har været utroligt spændende at få lov at gå i dybden med noget, som både har en stor betydning for vores skole, men også for samfundet generelt."

 

- Malene Visby