Skip to main content

25 års jubilar; Det handler om livslang læring

Anne Martzak fortæller om sit arbejde som læringsvejleder og om 25 år som medarbeder på SOSU Esbjerg.

I sit job som læringsvejleder møder Anne Martzak hver dag elever, der synes det er svært at lære det de skal. De elever, Anne vejleder, har for det meste vanskeligheder med at læse og stave, nogle har problemer med opmærksomhed og koncentration og andre psykiske udfordringer. Nogle kommer måske med for meget tung bagage.

Anne hjælper med struktur, forudsigelighed og mestringsstrategier. Og her er elevens generelle trivsel særlig vigtig. Hendes mantra gennem sit 25-årige virke på SOSU Esbjerg er, at skolen skal være et lærested og et værested; ”Men det skal først og fremmest være et godt værested, for ellers kan elever og medarbejdere ikke trives,” forklarer hun.  

Anne er uddannet sygeplejerske i Esbjerg, men har altid undervist sideløbende med sygeplejegerningen. Først på sygeplejeskolen i det gamle Ribe Amt, og sidenhen som ekstern underviser på SOSU Esbjerg. Efter to år som ekstern underviser blev hun tilbudt en fastansættelse, som lærer på skolen - og det er nu 25 år siden.

Anne Martzak er læringsvejleder på SOSU Esbjerg

For Anne handler arbejdslivet om livslang læring. Hun startede med at tage uddannelsen som læsepædagog og derefter en pædagogisk diplomuddannelse. Siden er værktøjskassen også blevet udvidet med NADA-certificering og kognitiv behandler blandt meget andet. ”Der er blevet investeret i mig i den tid jeg har været her, og det har aldrig været kedeligt! SOSU Esbjerg er jo altid i bevægelse – der er nye uddannelser, nye reformer og nye elever hele tiden – mit bidrag er, at jeg også er åben og involverer mig, holder mig i gang og i bevægelse.”

Tværfagligheden er helt centralt

Et stort plus for Anne gennem årene, forklarer hun også, er de sjove, skønne og rigtig gode kollegaer. "Jeg er meget taknemmelig for mit job og min skole, og jeg føler mig meget priviligeret," siger hun og fortæller om en skole og en arbejdsplads, hvor udvikling og samarbejde er helt centralt. ”Det handler om faglig stolthed og lysten til at lære – det tror jeg er skolens DNA. Man skal være indstillet på at udvikle sig og arbejde tværfagligt, tværfagligheden er en værdi i sig selv, den styrker fagidentiteten som lærer og vejleder. Og i dag tales der meget om relationel koordinering ude i praksis - ja, alle steder - men der har vi været foran. For det har vi altid gjort her på SOSU Esbjerg,” fastslår Anne.

Anne er på vej på sommerferie – ligesom resten af skolens medarbejdere – og glæder sig til en ferie oven på et helt særligt forår. Et forår med et 25-års jubilæum, men også en Corona-krise. Og perioden med online-undervisning har da også været en special tid, hvor eleverne har haft ekstra brug for studiestøtte, fordi der pludselig ikke var struktur i hverdagen, og hvor kammerater og lærere var bag en skærm og måske lidt mere utilgængelige. Der har været meget brug for læringsvejlederen for at genfinde struktur og motivation i skolearbejdet.