Skip to main content

Hyldet for erhvervspædagogisk diplomopgave

Lisbeth Danielsen fik en flot 3 plads ved uddelingen af prisen for året DEP-opgave.

Lærer på Social- og Sundhedsskolen Esbjerg, Lisbeth Danielsen, var én blandt fem nominerede til at modtage prisen for årets erhvervspædagogiske diplomopgave 2017. Det resulterede i en flot 3. plads.

Afsløringen af den fornemme placering til Lisbeth Danielsen fandt sted torsdag den 1. marts 2018 ved en præmieoverrækkelse i DGI-Byen i København under ledelse af uddannelses- og forskningsminister Søren Pind.

De fem nominerede opgaver er blevet udvalgt blandt afgangsprojekter fra alle dele af landet, og i dette skarpe felt blev Lisbeth Danielsen altså præmieret med en 3. plads.

- I første omgang vidste jeg slet ikke det var en konkurrence, jeg anede slet ikke det var en mulighed.

Det siger Lisbeth Danielsen med et smil på læben efter præmieoverrækkelsen.

- Men jeg er da super stolt, for jeg tænker jeg har mange dygtige kollegaer. Så det er da en dejlig anerkendelse af det arbejde, man har lavet. Jeg tænker, det er en af styrkerne i diplomuddannelsen, at jeg kan have min ansættelse på Social- og Sundhedsskolen Esbjerg, men samtidig har mulighed for at gå i dybden med noget teoretisk og fagligt ved siden af.

Formålet med livslang læring

Lisbeth Danielsens afgangsprojekt har titlen ”Forståelse af formålet med deltagelse i livslang læring” og beskæftiger sig med den modstand, som mange undervisere møder fra kursister inden for social- og sundhedsområdet.

Hun forklarer:

- Det hele springer ud af min egen oplevelse af at kunne stå som underviser og have alting forberedt til mindste detalje og alligevel ende med en følelse af, at det ikke var godt nok.

Det hun blandt andet har fundet frem til er, at de svære oplevelser i klasselokalet tit kan spores tilbage til en modstand og en manglende forståelse fra kursisterne i forhold til, hvorfor de overhovedet er på efteruddannelse.

- Der er mange forklaringer på den her modstand. Dels er vores målgruppe i SOSU-verdenen nok ikke så vandt til at tænke uddannelse som noget, der foregår fortløbende. Derfor kan det føles som et tilbageskridt igen at sidde på skolebænken, men mange ved faktisk også meget lidt om grunden til, at de er blevet sendt på efteruddannelse. De spørger måske sig selv -  er det fordi jeg er en af de gode eller en af de dårlige, at jeg skal have et kompetenceløft? Denne ikke-italesatte usikkerhed omkring deres ansættelsesforhold, bærer de ind på skolen i form af modstand og en forsvarsposition

Stolte kollegaer

På Social- og Sundhedsskolen Esbjerg glæder uddannelseschef Helle Holm sig over det flotte resultat:

- Mange af skolens lærere er i gang med, eller har afsluttet en erhvervspædagogisk diplomuddannelse med meget flotte resultater. Nu har skolen også en lærer, der er blevet nomineret til årets afgangsprojekt og fået en flot 3. plads, hvilket vi er meget stolte af. Vi ønsker alle på skolen Lisbeth stort tillykke!

Det er forlaget Praxis og de professionshøjskoler, der udbyder Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, der årligt kårer årets DEP-opgave.

 

Se interview med Lisbeth Danielsen