Røgfri Skoletid for alle

Fra den 31. juli 2021 blev Røgfri Skoletid et lovkrav.

På SOSU Esbjerg har vi fokus på sundhed og trivsel, og vi vil som professionel uddannelsesinstitution fremme et røgfrit læringsmiljø for alle. Derfor er alle elever, kursister, medarbejdere og besøgende omfattet af Røgfri Skoletid.

Det betyder, at der ikke må ryges/anvendes nikotinholdige produkter, som skaber afhængighed i skoletiden, mandag til fredag mellem kl. 8.00-16.00 eller i forbindelser med arrangementer udover dette tidsrum.

Dette gælder både på og uden for skolens matrikel. Der må gerne anvendes lægemidler i håndkøb for eksempel tyggegummi, plaster og spray  til rygestop eller rygereduktion.

Overtrædelse af Røgfri Skoletid har konsekvenser:

• 1. registrering udløser en samtale med skolens uddannelsesvejleder Anette Byriel
  • 2.registrering udløser hjemsendelse i en uge
  • 3.registrering medfører bortvisning

Vi tror på, at dialog og empatisk nysgerrighed motiverer til forandring: En røgfri nutid og fremtid.

Spørgsmål? Kontakt gerne vores direktør, Lisbeth Nørgaard

FAQ røgfri skoletid

Ja uden for skolens matrikel.

Fra kl. 8-16 er der Røgfri Skoletid - også i omgivelserne.

På SOSU Esbjerg har vi Røgfri Skoletid fra kl.  8-16.

Vi ønsker at leve op til lovgivningen og tager Røgfri Skoletid meget alvorligt.

Du har valgt at gå på en uddannelse på en professionel uddannelsesinstitution. Dermed har du også valgt Røgfri Skoletid . Hvad du vælger at gøre før og efter kl. 8.00-16.00 er op til dig.

Nej. Skolen er åben for elever, medarbejdere og kursister og samarbejdspartnere frem til kl. 16 i dagligdagen, og reglen er lige for alle.

Hvad du gør på din transporttur hjem, er dit eget valg.

SOSU Esbjerg er forpligtet til at leve op til lovkravet om Røgfri Skoletid mellem

kl. 8-16. Hvad du gør før og efter er helt op til dig.

Det er helt forståeligt, at du har det sådan. SOSU Esbjerg vil gerne støtte dig til at kunne overholde Røgfri Skoletid. Fortæl hvad du har brug for.