IT-hjælp og information

IT-support kan hjælpe dig med teknisk og pædagogisk support.

Den tekniske support gælder installationer af relevante programmer, herunder tilslutning til skolens netværk, Office-pakken, skolens printere, lydbøger og læse/stave programmer.

Skolens undervisning er baseret på, at du selv medbringer IT-udstyr hver dag og anvender den i undervisningen med henblik på at opnå de digitale kompetencer, der kræves i arbejdet inden for social- og sundhedsområdet samt det pædagogiske område.

Bemærk, at Office-pakken (Word, PowerPoint, Excel etc.) stilles gratis til rådighed, mens du er under uddannelse på SOSU Esbjerg, og at du har 200 print til rådighed pr. uddannelsesforløb.

Man vil i løbet af de første dage på et uddannelsesforløb modtage undervisning i relevante værktøjer samt få installeret relevante programmer.

Har man i øvrigt spørgsmål, er man altid velkommen til at kontakte skolens IT-afdeling.

Anbefalinger i forhold til IT-udstyr
  • SOSU Esbjerg anvender Microsoft Teams som primær platform, og derfor anbefaler vi indkøb af en Windows-baseret PC.
  • En MAC-computer er også anvendelig i forhold til brugen af Microsoft Teams.

Besværligt med Chromebook og tablet
  • Vi kan ikke anbefale brugen af Chromebooks og tablets, da de fungerer uhensigtsmæssigt i forhold til brugen af Microsoft Teams og de tilknyttede programmer og funktioner, samt læse/stave programmer.

Minimumskrav for din computer til studiebrug

Vi an­be­fa­ler en PC med disse mini­mum­s­krav:

• Core i5
  • Win 10 Home 64-bit
  • 4 GB RAM
  • 128 GB SSD
Ma­c­book:
  • Intel Pro­ces­sor
  • Min. 4GB RAM
  • 128GB fri hard­disk plads til in­stal­la­tion
  • Mac OSX 11 eller se­ne­re.

IT vejledninger

Vi er mange, der er aktive på de sociale medier som fx Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok og Youtube.

På sociale medier er indholdet offentligt, og private og professionelle interesser kan flyde sammen.

Fx er det sandsynligt, at der blandt dine venner på Facebook også findes klassekammerater og kolleger.

Derfor er det vigtigt, at du overvejer din adfærd på de sociale medier.

Selvom du optræder som privatperson på de sociale medier, vil dine opdateringer og kommentarer kunne blive opfattet som et udtryk for dit professionelle virke, derfor har vi udarbejdet nogle gode råd i brugen af sociale medier:

Opfør dig på Facebook og andre sociale medier som du ville gøre på din arbejdsplads. Hav samme respekt overfor din arbejdsplads, skole, kollegaer og brugere på nettet som i virkeligheden.

• Offentliggør aldrig billeder/video fra din arbejdsplads eller skole på sociale medier.
  • Pas på, hvad du skriver på nettet. Det vil sige, du skal afholde dig fra diskriminerende og injurierende udsagn, der kan medføre strafansvar.
  • Den tavshedspligt, der gælder i forhold til dine arbejdsopgaver, gælder også på de sociale medier.
  • Undersøg om den kommune/region, du er ansat i, har en politik for brugen af sociale medier – og sæt dig ind i den.

Er du i tvivl om brugen af sociale medier, er du velkomment til at kontakte SOSU-Esbjergs pædagogiske IT vejleder Henning Lorentzen.

Mød vores IT-hold

Henning Lorenzen