Ministerbesøg på SOSU Esbjerg

Det var især trivsel, praksisnærhed og læringsmiljø der var i fokus, da SOSU Esbjerg mandag morgen havde besøg af Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Tidlig mandag morgen klokken 8.00 parkerede ministerbilen på SOSU Esbjerg, hvor minister Mattias Tesfaye, sammen med folketingsmedlemmer Anders Kronborg og Anni Matthiesen besøgte SOSU Esbjerg for at høre mere om vores skole og møde elever og medarbejdere.

De tre politikere blev budt velkommen af direktør Lisbeth Nørgaard og Souschef Helle Holm, som gav dem en introduktion til SOSU Esbjerg og skolens læringsmiljø og pædagogiske tilgang.

Herefter var der oplæg om de gode erfaringer med fuldtidsvejledere i Esbjerg Kommune, og efterfølgende en dialog med to medarbejdere og to elever, som talte med politikerne om trivsel og gennemførsel – og svarede på de mange nysgerrige spørgsmål fra gæsterne.

Minister Mattias Tesfaye var især interesseret i elevernes valg af uddannelse og hvordan de trives på skolen, og det blev til en længere snak med de to elever om faglighed – og om hvordan politikerne kan være til at få flere til at vælge SOSU-faget i fremtiden, og hvor vigtigt det fortsat er, at tale faget frem og fortælle de gode historier.

Til slut var politikerne med på besøg hos et projekthold i deres øvelokale, hvor to social- og sundhedshjælperelever sammen med lærer Diana Madsen fortalte om SSH-projektet, SSH i fokus, som handler om helhed sammenhæng og praksisnær undervisning. Projektet prøver at nytænke uddannelsesstrukturen og sætter netop mere fokus på praksisnær undervisning og overgangen fra skole- til oplæring. Her blev der også diskuteret livligt på kryds og tværs, både om elever og læreres erfaringer med projektet, og om praksisnærhed i uddannelserne og elevernes behov for differentieret læring.

Baggrunden for besøget – at SOSU Esbjerg lykkes med at få flere til at fuldføre uddannelsen – er vi også stolte af og glade for.