Hvad er vi blevet klogere på?

I løbet af de 2½ år, som PLF-projektet har varet, har der løbende været samlet op på opnåede erfaringer, opnåede erkendelser og tegn på læring.  Opsamlingen har både foregået i de enkelte læringsfællesskaber, på uddannelsesniveauerne og på de pædagogiske møder i projektperioden. 

Ved projektets afslutning har læringsfællesskaberne givet deres bud på, hvordan PLF skal fortsætte på skolen. Dette er konkretiseret i plancher og/eller film om ”PLF i fremtiden”.

Hovedbudskabet her er: Projektet slutter - PLF fortsætter!

Du kan læse/se mere herunder:

 

Tre stærke udsagn om, hvad vi har lært af PLF-projektet

Ved projektets afslutning i dec. 2020 har vi stillet os selv 3 spørgsmål, og har fået følgende svar:

 

Hvad er vi blevet bedre til?

Lærerne siger: ”Sammen bliver vi klogere”

  • Vi samarbejder bedre i læringsfællesskaberne og har styrket den professionelle tilgang til det pædagogiske og didaktiske arbejde
  • Vi deprivatiserer, deler materialer og metoder, og har mange gode reflekterende dialoger
  • Vi har udviklet den professionelle lærerrolle
  • Fælles sprog, fælles begreber, fælles retning, fælles fokus, fælles forståelse synliggør det professionelle lærerarbejde omkring elevernes læring

 

Hvad er vi blevet opmærksomme på?

Lærerne siger: ”Tid på samme tid”

  • PLF kræver planlægning af møder og organiseret tid til udvikling
  • Arbejdet i fællesskaberne skal fokuseres i den konkrete praksis
  • PD-deltagerne har haft en fordel og har forstærket den pædagogiske/didaktiske udvikling
  • Det kan være vanskeligt at skelne og udvikle, hvad et opgavefællesskab er i forhold til et professionelt læringsfællesskab

 

Hvad tager vi med os efter projektet og i den videre udvikling af PLF?

Styregruppen siger: ”PLF skal iltes og organiseres, og der skal afsættes tid til det fortsatte PLF-arbejde”

  • Der skal tid til nedsivning og lejring i praksis, så praksis udvikles og forandringerne forankres
  • Fortsat fokus på fælles værdier og visioner, udviklingsmål, reflekterende dialoger, realisme og metoder
  • Vægte processen i fællesskaberne og synliggøre den ”ikke erkendte læring”
  • Fastholde de 5 PLF-søjler som ”bagtæppet” i det fortsatte udviklingsarbejde 

 

 

Tegn på læring – progressionen i PLF-arbejdet i løbet af projektperioden

I løbet af PLF-projektet er der gennemført 4 statusevalueringer. Her har vægten været lagt på opnåede erfaringer og erkendelser, og på ”tegn på læring”. 

Klik her og se progressionen i læringen gennem hele projektperioden

 

 

Eksempler på læringsfællesskabernes bud på ”PLF i fremtiden"

Input fra læringsfællesskaberne ved afslutningen af projektet

 


Copyright © SOSU Esbjerg - Alle rettigheder forbeholdes | Web by the friendly dotpeople
Gå til toppen af siden