Skolens kvalitetssystem fastlægger, hvordan vi lokalt vil arbejde med kvalitetsudviklingen af undervisningen – dvs. fremgangsmåden og systematikken i arbejdet med data, evalueringer, resultatvurderinger og evt. iværksættelse af handlinger.
Skolens kvalitetsarbejde tager udgangspunkt i de lovgivningsmæssige krav, der er beskrevet i Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, kap 2.
Heraf fremgår, at:
Skolens 5 kvalitetstemaer
I Erhvervsuddannelsesreformen ”Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser” (fra februar 2014) er der politisk fastlagt 4 overordnede mål for erhvervsuddannelsernes udvikling
Disse ”klare mål” sætter sammen med efterfølgende reformer rammen for kvalitetsarbejdet.
Skolen skal bidrage til at opfylde de nationale uddannelses- og institutionspolitiske mål for erhvervsuddannelserne, og skolen fastsætter i forlængelse heraf sine egne mål for løbende at udvikle kvaliteten af uddannelserne.
Skolen har på baggrund af ovenstående defineret 5 temaer i kvalitetsarbejdet:
I hvert tema indgår flere datasæt, så kvalitetsarbejdet og -drøftelserne omfatter
De data, som ledelsen ønsker inddraget i drøftelserne inden for hvert at de 5 temaer
De data, som skolen screenes på (se Guide til uddannelsesstatistik og visning af rapporter vedrørende screeningsindikatorer i det risikobaserede tilsyn )
De data, som skal offentliggøres på skolens hjemmeside (se Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.)
Skolen har inden for hvert kvalitetstema defineret, hvilke data, der skal indgå i den løbende resultatvurdering, hvem der skal drøfte disse data og, hvornår på året det skal ske. Således er der defineret en proces og systematik med udgangspunkt i
Hvad, hvem og hvornår?
Undervisningsministeriet (UVM) stiller data til rådighed for skolens løbende kvalitetsarbejde. Skolen anvender i høj grad Uddannelsesstatistik.dk i arbejdet, men inddrager også – hvor det er relevant – andre data.
Kvartalsvise kvalitetsdrøftelser
1 gang pr. kvartal drøfter ledergruppen de nye, aktuelle data. Denne kvartalsvise kvalitetsdrøftelse vil typiske rumme data fra flere af kvalitetstemaer (se oven for) - afhængigt af, hvilke nye data der er tilgået skolen.
Processen i forhold til vurdering af nye data, og stillingtagen til evt. handlinger på baggrund heraf, foregår i 3 trin:
1. Skolens kvalitetsmedarbejdere indhenter data og formidler disse
2. Den / de relevante ledere:
3. På de kvartalsvise kvalitetsmøder i ledergruppen drøftes dels udviklingen i data (resultatvurderingen), og dels den evt. handleplan, der skal iværksættes
SOSU Esbjerg
Gjesinglund Allé 8
6715 Esbjerg N
Telefon +45 76 10 60 10
E-mail post@sosuesbjerg.dk