Oplæringsvejleder

Som oplæringsvejleder for sosu-elever og PA-elever har du fokus på at skabe et trygt og lærerigtoplæringsforløb.
Du guider og støtter eleverne i deres faglige og personlige udvikling, planlægger læringsforløb og giver løbende feedback, så de får de bedste forudsætninger for at vokse i rollen som kommende social- og sundheds- eller pædagogiske assistenter.

Klik her og besøg vores online kursuskatalog hvor du kan se de aktuelle tilbud for oplæringsvejledere.

 

 

Basisuddannelser


På uddannelsen som oplæringsvejleder udvikler du dine kompetencer til at planlægge, gennemføre og evaluere vejledning, der styrker elevernes erhvervsfaglige udvikling inden for det social- og sundhedsfaglige felt. 

Du opnår viden om erhvervsuddannelserne til social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent og anvender din viden til at tilrettelægge oplæringsforløb, der skaber meningsfulde sammenhænge mellem skole og oplæring.

Med afsæt i kerneopgaven, organisationsforståelse og sektorkendskab fordyber du dig i at omsætte oplæringsmål til konkrete læringssituationer og inddrage tværfaglige og tværsektorielle samarbejdspartnere i elevens læring.

På uddannelsen arbejder du med at forstå og imødekomme forskellige elevforudsætninger og anvender redskaber til vejledning, refleksion, samtaler og evaluering, der tager udgangspunkt i den enkelte elevs ressourcer. Gennem dette arbejde understøtter du elevens motivation og evne til at tage aktiv del i egen læring og udvikling.

Du får mulighed for at se på din rolle som oplæringsvejleder i egen praksis, ikke mindst hvilken betydning det kan have for tilrettelæggelsen af oplæringsvejledningen. I hele forløbet arbejdes der med, hvordan du som oplæringsvejleder bidrager til udviklingen af arbejdspladsens læringsmiljø og skaber praksis som et aktivt læringsrum.

Forløbet er tilrettelagt med perioder mellem undervisningen på skolen, hvor du er tilbage i din praksis og kan afprøve elementer fra undervisningen.

Varighed: 11 dage

AMU-nr.: 22550

Stå sikkert og kompetent i din fagidentitet som vejleder for pædagogiske assistenter

Som oplæringsvejleder for pædagogiske assistenter er du med til at sikre kvaliteten i oplæringen, hvor eleven oplever meningsfuld sammenhæng mellem skole og pædagogisk praksis.

Gennem oplæringsvejlederuddannelsen PA basis 1 og 2 opnår du et kompetenceløft, der kan anvendes direkte i den pædagogiske praksis.

Uddannelsen giver redskaber til feedback og refleksion, som styrker kvaliteten og sammenhængskraften i elevens læringsforløb.

Med en målrettet indsats får oplæringsvejlederen en unik mulighed for at skabe gode rammer for kommende pædagogiske fagpersoner, hvor elevens potentiale udfoldes på baggrund af en stærk fagidentitet hos vejlederen.p

Tag oplæringsvejlederuddannelsen – og bliv ambassadør for det pædagogiske fag

Uddannelsen er for dig, der varetager oplæringen af pædagogiskenassistentelever. Du kan være pædagogisk assistent, pædagog eller have e,,,,sundhedsfaglig uddannelse.

Gennem uddannelsen opnår du viden og kompetencer, så du kan mplanlægge og gennemføre meningsfulde oplæringsforløb, der tager udgangspunkt i elevens forskellige læringsforudsætninger.

 

 

 

Specialiseringsmoduler


Ønsker du at styrke dine oplæringsvejlederes kompetencer i forhold til vejledning af elever, som ikke har dansk baggrund?

Udfordringen:

Mange kommuner oplever en stigende andel af elever med anden etnisk baggrund. Sprog har afgørende betydning for læring i både skole- og oplæringsperioder. Hvis eleverne har svært ved at forstå og anvende sproget, medfører det negative konsekvenser for deres udbytte af oplæringen, og der er risiko for, at eleven falder fra uddannelsen.

Behovet:

Kommunerne oplever i stigende omfang et behov for at styrke oplæringsvejledernes handlekompetence til professionelt at håndtere mødet med etniske, sproglige og interkulturelle forskelligheder samt til at planlægge og gennemføre oplæringsforløb for elever, som har brug for ekstra støtte – bl.a. gennem sprogstøtte og andre måder at opnå læring på i praksis.

Løsningen:

Et kompetenceudviklingsforløb med arbejdsmarkedsuddannelse (AMU) kan sammensættes på flere måder.

Et eksempel er følgende:

  • AMU 22355 – Compassion, egenomsorg i omsorgs- og relationsarbejdet (3 dage): Oplæringsvejlederne har fokus på egenomsorg og opnår forståelse for egne og elevernes svære følelser, reaktioner og udfordringer.
  • AMU 22557 – Oplæringsvejleder, sprogudviklende metoder (2 dage): Oplæringsvejlederne får redskaber til at give kvalificeret sprogstøtte til elever med sproglige udfordringer.
  • AMU 22556 – Simulation som pædagogisk metode (5 dage): Oplæringsvejlederne træner brugen af simulation som læringsmetode for at understøtte forskellige læringsstile – især hvis der mangler ordforråd – og hjælper dermed eleverne med at omsætte teori til praksis.
  • AMU 40144 – Kollegial supervision på pædagog- eller sosu-området (5 dage): Oplæringsvejlederne opnår kompetencer i at give og modtage kollegial supervision, der fremmer en dialogbaseret arbejdskultur og medvirker til at udvikle både personlige og faglige kompetencer hos sig selv og deres kolleger.


Supplerende tilbud:

Der kan tilkøbes et supervisionsforløb, hvor oplæringsvejlederne arbejder med egne kompetencer gennem refleksion og dialog. Dette hjælper dem til at bearbejde og håndtere den stigende kompleksitet i opgaven med at vejlede elever med særlige – især sproglige og kulturelle – udfordringer. Ved at understøtte oplæringsvejledernes faglige og personlige udvikling sikrer vi, at de trives i rollen og motiveres til at fortsætte i funktionen.

Særlig indsats - PA og SOSU

På dette forløb får du mulighed for at udvikle dine kompetencer til at støtte og udvikle elever med særlige læringsforudsætninger, der kan gøre det vanskeligt for dem at opnå uddannelsens kompetencemål. 

Du tilegner dig viden om de særlige kendetegn, læringsmæssige udfordringer og kulturforståelse samt færdigheder i at anvende samtalen som pædagogisk støtteredskab i mødet med den enkelte elev. 

Ud fra en ressourcefokuseret og relationel tilgang opnår du forståelse for, hvordan kulturelle, sociale og psykiske faktorer skaber forudsætninger for læring. Det fordres af en rummelighed og mangfoldighedsforståelse, hvor du gennem den anerkendende pædagogik medvirker til at inspirere og understøtte elevens behov for rammer, rum og struktur. 

Med afsæt i dette tilegner du dig redskaber og metoder til at planlægge, gennemføre og evaluere individuelle læringsforløb i samarbejde med elever med særlige læringsforudsætninger.

Det kan være målgruppen af elever, der f.eks. har gennemgribende kognitive, - og emotionelle forstyrrelser eller den tosproget elev, som kan have brug for en særlig vejledningsmæssig indsats på grund af faglige, personlige, sociale, sproglige og læringsmæssige udfordringer, som kræver en særlig støtte og motivation fra dig, som oplæringsvejleder.  

Desuden reflekterer du over din egen rolle i vejledningssituationen, samt over betydningen af et anerkendende, støttende og udviklende læringsmiljø. Vi vil i forløbet tage udgangspunkt i dig og din praksis og med et særligt fokus på den enkeltes elevs ressourcer, kompetencer og potentialer for læring, udvikling, trivsel og dannelse på vejen til opfyldelse af uddannelsens oplærings, - og kompetencemål. 

Formålet med forløbet er, at du oplever dig bedre rustet til at kunne håndtere og udføre dine opgaver som oplæringsvejleder, så både du og eleven styrkes i jeres fremtidig praksis. 

Download kursusbeskrivelse her

Målgruppe:
Det anbefales at du har erfaring inden for jobområdet og har uddannelsesmæssige forudsætninger svarende til den erhvervsuddannelse, du uddanner eleverne til.

Se Video

Oplæringsvejleder med særlige behov

Kontakt os


Heididalsgaard

Heidi Dalsgaard

Underviser

Julie Sleimann Bevensee 2

Julie Sleimann Bevensee

Uddannelseskonsulent pædagogisk område


Copyright © SOSU Esbjerg - Alle rettigheder forbeholdes | Web by the friendly dotpeople
Gå til toppen af siden