SOSU Esbjerg elever vindere af årets bæredygtighedsdag 2023

Marie Louise Rasmussen, Alexiya Martin og Julie Savannah Clarke går alle tre på den pædagogiske assistentuddannelse her på SOSU Esbjerg. I dag blev de officielt kåret som vindere af SOSU-skolernes nationale bæredygtighedsdag 2023 med deres idé, Skraldepuzzle.

De tre elever (et fjerde gruppemedlem var ikke til stede) fik præmie og pokal overrakt af Videncenter for velfærdsteknologi.

Fredag d. 17. november 2023 var ca. 2900 elever og 150 undervisere med til SOSU-skolernes bæredygtighedsdag.

Bæredygtighedsdagen blev arrangeret af Videnscenter for Velfærdsteknologi Vest- og Østdanmark, og dagen foregik både online og i klasseværelser på 13 SOSU-skoler i landet.

Grønne og bæredygtige løsninger søges

Hvordan kan SOSU-elever bidrage til en bedre verden for alle? Det var spørgsmålet, som SOSU Esbjergs elever skulle forsøge at svare på. I løbet af dagen var der onlineoplæg, hvor eleverne fik cases, viden og inspiration om FN’s 17 verdensmål, som handler om at løse nogle af de største udfordringer, vi står over for som mennesker.

Eleverne skulle arbejde i grupper og bruge deres kreativitet og faglighed til at udvikle en bæredygtig løsning på en problemstilling, de selv kunne genkende. De forskellige uddannelsesspor, social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og pædagogisk assistentuddannelsen fik hver deres cases at arbejde ud fra.

Som afslutning på dagen blev der kåret en vinder fra hver klasse, de bedste ideer fra SOSU Esbjerg blev derefter indsendt og blev sammenlignet med vindere fra de andre deltagende skoler. I løbet af de efterfølgende to uger vurderede et dommerpanel de bedste løsninger fra alle spor, og den allerbedste idé på tværs af alle uddannelsesspor blev fundet.

Børn skal lege og lære om affaldssortering

Vinderen af årets bedste bæredygtige løsning på landsplan blev SOSU Esbjerg. På PA-uddannelsen havde en elevgruppe udviklet Skraldepuzzle – et spil for børnehavebørn og deres voksne, med fokus på affaldssortering og genbrug.

”Det er udviklet til børnehavebørn, men det kan sagtens bruges af andre målgrupper – det kan også bruges på fx et plejehjem. Det skal være sjovt at lære, og derfor har vi haft fokus på leg og læring,” forklarer Marie Louise, som er en af de fire elever fra vindergruppen. Løsningen går ud på at lære børn at sortere skrald. Børn skal fjerne skraldebrikker på en stor planche, der er lavet ud af genbrugsmaterialer/udklip, og derefter placere skraldebrikkerne i de rigtige ’skraldespande’.

For direktør på SOSU Esbjerg, Lisbeth Nørgaard, som var med til den officielle overrækkelse af pokalen, er det en stor begivenhed at være en del af.

”Vi er så utroligt stolte af vores elever, der har vundet bæredygtighedsprisen for deres idé, som jeg også synes er supergodt fundet på. Som verdensmålsskole er vi optaget af at lære vores elever at tage aktivt del i at løse verdens problemer, og derfor er det herligt, at vi får mulighed for at deltage i dagen sammen med alle de andre SOSU-skoler. På den måde kan vi også virkelig få fokus på bæredygtighed og innovation i undervisningen. Og så har vi bare nogle kreative og engagerede elever, som tager udfordringer op – og ovenikøbet vinder,” forklarer hun.

Pokalen blev overrakt af Thomas Eggersen, daglig leder fra Videnscenter for Velfærdsteknologi, der samtidig satte ord på dommernes begrundelse.

”I vandt blandt andet, fordi det var det simple og meget konkrete forslag. I formår at inddrage og aktivere børnene i at lære om affaldssortering. Det er en rigtig, rigtig god idé til målgruppen. I nåede utrolig langt på kort tid, og denne her bæredygtigheds-ide kan vokse i mange retninger. Stort tillykke til jer!”

Udover pokalen har gruppen vundet biografbilletter og gavekort.

Gruppens medlemmer:

• Marie Louise Rasmussen er fra Holsted
  • Alexiya Martin er fra Vejen
  • Julie Savannah Clara er fra Bramming
  • Nanna Jensen er fra Esbjerg (ikke til stede)

Lisbethnørgaard

Lisbeth Nørgaard