Læringscaféer på balkonen

OBS - 3/8 2023. Skolens læringscafeér pt under omstrukturering. Derfor kan vi ikke love at al information her på siden er 100 procent nøjagtig.

Læringscafeen er åben for alle uanset om du ønsker vejledning eller at blive udfordret til mere forståelse af dit fag, dine kompetencer og holdninger.

Hver tirsdag og torsdag mellem klokken 12.10-14.10  kan du gå op ad trappen til Balkonen og møde andre elever, som også laver deres lektier i et rart, roligt og levende læringsmiljø, hvor fagligheden og dine behov kommer i første række.

Forbered dig i en af sofabåsene selvstændigt eller sammen med andre.

Vi byder på te, kaffe og frugt mens du arbejder.

Hvem kan du møde?

I Læringscafeen møder du dygtige lærere, som kender og brænder for deres fag og kan hjælpe dig godt videre.

Her kan du møde

• Bjarne, skolens dygtige frivillige lektiehjælper. Bjarne ved en masse om dansk, matematik og naturfag.
  • En læringsvejleder, der har viden om præstationsangst, Systime, AppWriter eller hvordan man opsætter et PowerPoint. Er du flersproget, kan du få støtte til dine udfordringer med det danske sprog.
  • En naturfagslærer
  • En farmakologilærer
  • En SOSU-lærer
  • En PA-lærer
  • En musiklærer

Husk at vejen til læring er en proces.

Læringscafeen er din mulighed for at øve dig i et trygt fællesskab.  Vi ses.

Mere om læringscafeer

Har du læse-stave-vanskeligheder eller er du ordblind, kan du få hjælp til at klare uddannelsen. Hjælpen kan f.eks. være:
  • At få programmet AppWriter til din egen computer.
  • At få programmet CD ORD på din egen computer
  • Programmet IntoWords på din Mac
  • Ved behov kan vi teste dig for ordblindhed
  • Vi underviser dig i at bruge programmerne

Guide:

Bøgerne til din uddannelse er læst ind som lydbøger og kan downloades på www.lyd.munksgaard.dk

Se en video om ordblindetesten lige her: Film om ordblindetesten

AMU-dansk – Dansk som andet sprog

Mange elever med dansk som andetsprog har stor gavn af at forbedre deres læse- og skrivefærdigheder i forbindelse med uddannelse. Netop danskkundskaber har stor betydning for udbyttet af undervisningen, og for relationer og arbejdsopgaver i oplæring og job.

For elever på GF2 tilbyder vi AMU-dansk på basisniveau

Skolen tilbyder danskundervisning specielt tilrettelagt for tosprogede elever på vores grundforløb. De elever, der har brug for at løfte deres evner til at tale, lytte, læse og skrive, kan deltage i AMU-dansk.

AMU-dansk ligger ud over den ordinære undervisningstid.

I samarbejde med læringsvejleder, uddannelsesvejleder og dansklærer foretages en vurdering af dit behov for at blive tilbudt AMU-dansk.

Undervisningen tilrettelægges med både fysisk undervisning og individuelle opgaver.

Den fysiske undervisning ligger tirsdage kl. 13.10-15.40, hvor du arbejder videre med de faglige temaer, som du møder i den ordinære undervisning, og på den måde træner dine sproglige færdigheder.

Den individuelle opgave laver du, når det passer dig. En lærer står til rådighed for vejledning torsdage kl. 14.10-15.40. Opgaven skal være lavet til næste undervisning den efterfølgende tirsdag, og skal fremvises læreren.

For elever på hovedforløb tilbyder vi AMU-dansk på udvidet niveau

Skolen tilbyder ligeledes danskundervisning specielt tilrettelagt for tosprogede elever på vores hovedforløb. De elever, der har brug for at løfte deres evner til at tale, lytte, læse og skrive, kan deltage i AMU-dansk.

AMU-dansk ligger ud over den ordinære undervisningstid.

I samarbejde med din dansklærer fra AMU-dansk på grundforløbet vurderes det, om du skal tilbydes AMU-dansk på hovedforløbet.

For nye elever på hovedforløbet foretages en vurdering i samarbejde med læringsvejleder, uddannelsesvejleder og dansklærer.

Den fysiske undervisning ligger tirsdage kl. 13.10-15.40, hvor du arbejder med at udvikle dine kommunikative kompetencer, sproglige færdigheder og sproglig viden med en stigende grad af korrekthed i anvendelsen af sproget.

Samtaler

• Du kan komme i læringscaféen, hvis du har præstations- og eksamensangst. Vi kan sammen med dig udarbejde nogle hjælpsomme strategier til at håndtere angsten.
  • Du vil blive mere sikker og vil få større mod på at udsætte dig for de situationer, der plejer at volde dig problemer, fx at række hånden op i timerne, fremlægge foran de andre på holdet og endelig gå til prøve

NADA

• NADA er øreakupunktur, der virker afslappende og beroligende og fremmer fokuseret tænkning, koncentration og hukommelse. Det tilbydes af Marianne May, Anne Martzak, Didde Søgaard Olsen og Anne Elmelund Bendix

Anne og Didde er læringsvejledere