SOSU Esbjergs første EUX Velfærd-studenter

Fredag den 17.2 kunne vi på SOSU Esbjerg holde dimission for skolens første hold EUX Velfærd-studenter, som nu har afsluttet deres gymnasiale erhvervsuddannelse som SOSU-assistent.

7 EUX Velfærd-studenter blev færdige, som de første nogensinde på SOSU Esbjerg. Familie, venner, kærester, lærere og klassekammerater stimlede sammen og ventede på EUX-eleverne, som én efter én fik hue på i løbet af fredagen.

4,5 år har det taget de 7 nye studenter gennemføre uddannelsen, der kombinerer uddannelsen som social- og sundhedsassistent med en erhvervsgymnasial uddannelse - altså to i én.

Belønningen venter nu forude med gode beskæftigelses- og udviklingsmuligheder i sundhedssektoren, der hungrer efter veluddannet arbejdskraft. Samtidig er mulighederne for videreuddannelse mangfoldige.

I 2019 startede det allerførste hold elever på den nye EUX-velfærd uddannelse på SOSU Esbjerg. På godt 4½ år har de gennemført en kombination af uddannelsen til social- og sundhedsassistent og en erhvervsgymnasial uddannelse (EUX). SOSU-uddannelsen er en erhvervsuddannelse, hvor eleven i hovedparten af uddannelsen er i lønnet ansættelse hos en arbejdsgiver. Uddannelsens profil er bred og giver kompetencer til arbejde i den basale sygepleje både på hospitaler, plejehjem, i lokale lægehuse og klinikker samt i borgernes egne hjem.

Lokal borgmester satte hue på EUX-elev

Både Billunds borgmester og Esbjergs borgmester havde sendt videohilsner til EUX-holdet, som blev vist til dimissionen.

”I er så eftertragtede, og nu skal I ud og være ambassadører for faget” – lød det blandt andet i en videohilsen til eleverne fra Billunds Borgmester Stephanie Storbank.

Sidste elev, der skulle ind til eksamensbordet fredag eftermiddag, var Simone Gottorp Andersen. Simone er fra Varde Kommune, og det var derfor ikke kun hendes nærmeste familie, der var mødt op for at fejre hende.

Vardes borgmester, Mads Sørensen, havde også taget turen til SOSU Esbjerg for at lykønske én af kommunens egne elever med uddannelsesbeviset.

Og borgmesteren er ikke i tvivl om, at EUX-dimittenderne har fået en rigtig god uddannelse.

”Det er en superrelevant uddannelse, og vi er som kommune rigtig glade for, at det er en mulighed. EUX Velfærd har et højt fagligt niveau, hvor eleverne får en stor teoretisk ballast og en masse praksiserfaring, det giver dem rigtig mange muligheder bagefter. Og så er det dem, vi står og mangler ude i sundhedssektoren. Nu skal vi bare have øget kendskabet, så flere får øje på EUX Velfærd,” forklarer Mads Sørensen.

Fakta:

• Social- og sundhedsassistent med EUX er en uddannelse, hvor du kombinerer uddannelsen som SOSU-assistent med en gymnasial uddannelse

• Uddannelsen varer fire år, seks måneder
  • De første EUX social og sundhedsassistent-elever nogensinde begyndte i juli 2019. SOSU Esbjerg har 4 EUX-hold i gang og et 5. på vej. På det kommende hold starter 17 elever.

• Eleverne er ansat af kommunen under uddannelsen, og får derfor elevløn i stedet for SU

• Uddannelsen er adgangsgivende til op mod 200 videreuddannelse på kvote 1

En EUX Velfærd giver mange muligheder i fremtiden

Laura Bondegaard Jepsen fra Billund er én af de syv dimittender fra SOSU Esbjerg. Og hun skal bruge EUX-uddannelsen fra dag et – hun har nemlig fået fast arbejde i psykiatrien i Grindsted, hvor hun også har været i praktik under sin uddannelse.

Hun er glad for valget om at tage en EUX Velfærd. ”Du får bedre muligheder bagefter og er generelt bedre stillet. Og så er der et stort fokus på, hvem du er som menneske på uddannelsen, og det kan jeg rigtig godt lide,” forklarede Laura, inden hun tog hjem for at fejre med hele familien.

For Simone Gottorp Andersen fra Varde har det også været det helt rigtige uddannelsesvalg. ”Uddannelsen giver mig så mange muligheder nu her bagefter, og så er selve uddannelsen virkelig spændende og udfordrende, både personligt og fagligt”.

Simone skal nu arbejde på Sydvestjysk Sygehus – her har hun fået en fast stilling på ortopædkirurgisk sengeafsnit, og måske, forklarer hun, skal hun i fremtiden læse videre – det skal være noget med farmaci eller medicin.

SOSU-direktør er stolt

Skolens direktør, Lisbeth Nørgaard, glæder sig over elevernes præstationer.

”Det er en stor festdag for os som skole at kunne fejre de første færdiguddannede EUX-studenter. Og vi er så stolte af dem, de har virkelig arbejdet hårdt for at nå hertil.”

Siden det første hold startede på SOSU Esbjerg for fire år siden, er mange flere EUX-elever startet og EUX Velfærd er en uddannelse i vækst, som stadig flere får øjnene op for.

”Der bliver flere ældre, og der er mangel på SOSU-medarbejdere i plejesektoren. Derfor er det meget glædeligt, at EUX viser en ny og attraktiv vej ind i faget for målrettede, motiverede og engagerede elever. Med deres baggrund kan faget åbne mange veje til attraktiv beskæftigelse og gode muligheder for videreuddannelse i faget. Blandt andet indenfor områder som demens eller psykiatri eller til at bestride koordinerende funktioner og lederjobs”, siger Lisbeth Nørgaard.