Data og evalueringer

I skolens kvalitetsarbejde relateres data til hvert af de 5 temaer, der er defineret i kvalitetssystemet. Her på hjemmesiden vises både de data og nøgletal, som ifølge lovgivningen skal offentliggøres, og andet, som skolen finder væsentligt til belysning af kvaliteten i undervisningen.

Data og evalueringer


Tabellen viser, hvor stor en andel og antal af eleverne på SOSU Esbjerg, der hhv. er i gang eller har afbrudt uddannelsen 3 måneder efter start på grundforløb og hovedforløb i 2022, 2023 og 2024

Værdier under 3 elever er diskretioneret og fremgår derfor ikke af tabellen

Seneste data fra Uddannelsesstatistik – frafald med og uden omvalg efter 3  på Grundforløb 1

Uddannelse

Status

2022

2023

2024

 

 

Antal

Andel

Antal

Andel

Antal

Andel

Grundforløb 1

Startet

67

100 %

59

100 %

58

100 %

 

I gang efter 3 mdr.

61

91,0 %

54

91,5 %

56

96,6 %

 

Afbrudt med omvalg

4

6,0 %

 

 

 

 

 

Afbrudt uden omvalg*

 

 

3

5,1 %

 

 

 

Afbrudt i alt efter 3 mdr.

 

6

9%

5

8,5%

 

 

Kilde: Statistik om Elevtal på statustidspunkter for Erhvervsuddannelser| Børne- og undervisningsministeriet

Seneste data fra Uddannelsesstatistik – frafald med og uden omvalg efter 3  på hhv. Grundforløb 2 PA, -SSH og  -SSA

Uddannelse

Status

2022

2023

2024

 

 

Antal

Andel

Antal

Andel

Antal

Andel

GF2 PA

Startet

81

100 %

68

100 %

82

100 %

 

I gang efter 3 mdr.

75

92,6 %

65

95,6 %

76

92,7 %

 

Afbrudt med omvalg

 

 

 

 

5

6,1 %

 

Afbrudt uden omvalg*

6

7,4 %

 

 

 

 

 

Afbrudt i alt efter 3 mdr.

 

6

7,4 %

 

 

5

6,1 %

 

 

 

 

 

 

 

 

Uddannelse

Status

2022

2023

2024

 

 

Antal

Andel

Antal

Andel

Antal

Andel

GF2 SSH

Startet

121

100 %

93

100 %

118

100 %

 

I gang efter 3 mdr.

107

84,4 %

77

82,8 %

97

82,2 %

 

Afbrudt med omvalg

 

 

 

 

 

 

 

Afbrudt uden omvalg*

9

7,4 %

5

5,4 %

14

11,9 %

 

Afbrudt i alt efter 3 mdr.

 

11

9,1 %

6

6,5 %

14

11,9 %

 

 

 

 

 

 

 

 

Uddannelse

Status

2022

2023

2024

 

 

Antal

Andel

Antal

Andel

Antal

Andel

GF2 SSA

Startet

182

100 %

177

100 %

154

100 %

 

I gang efter 3 mdr.

168

92,3 %

159

89,8 %

110

71,4 %

 

Afbrudt med omvalg

 

 

 

 

 

 

 

Afbrudt uden omvalg*

10

5,5 %

12

6,8 %

15

9,7 %

 

Afbrudt i alt efter 3 mdr.

 

11

6,0 %

13

7,3 %

16

10,4 %

Kilde: Statistik om Elevtal på statustidspunkter for Erhvervsuddannelser| Børne- og undervisningsministeriet

 

Seneste data fra Uddannelsesstatistik – frafald med og uden omvalg efter 3  på hhv. HF PA, SSH, SSA

Uddannelse

Status

2022

2023

2024

 

 

Antal

Andel

Antal

Andel

Antal

Andel

PA hovedforløb

Startet

80

100 %

89

100 %

100

100 %

 

I gang efter 3 mdr.

79

98,8 %

84

94,4 %

99

99 %

 

Afbrudt med omvalg

 

 

 

 

 

 

 

Afbrudt uden omvalg*

 

 

5

5,6 %

 

 

 

Afbrudt i alt efter 3 mdr.

 

 

 

5

5,6 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uddannelse

Status

2022

2023

2024

 

 

Antal

Andel

Antal

Andel

Antal

Andel

SSH hovedforløb

Startet

148

100 %

175

100 %

157

100 %

 

I gang efter 3 mdr.

128

86, 5 %

152

86,9 %

133

84,7 %

 

Afbrudt med omvalg

5

3,4 %

5

2,9 %

7

4,5 %

 

Afbrudt uden omvalg*

15

10,1 %

17

9,7 %

15

9,6 %

 

Afbrudt i alt efter 3 mdr.

 

20

13,5 %

22

12,6 %

22

14,0 %

 

 

 

 

 

 

 

 

Uddannelse

Status

2022

2023

2024

 

 

Antal

Andel

Antal

Andel

Antal

Andel

SSA hovedforløb

Startet

244

100 %

255

100 %

217

100 %

 

I gang efter 3 mdr.

216

86,5 %

221

86,7 %

179

82,5 %

 

Afbrudt med omvalg

8

3,3 %

6

2,4 %

15

6,9 %

 

Afbrudt uden omvalg*

20

8,2 %

28

11,0 %

23

10,6 %

 

Afbrudt i alt efter 3 mdr.

 

28

11,5 %

34

13,3 %

38

17,5 %

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilde: Statistik om Elevtal på statustidspunkter for Erhvervsuddannelser| Børne- og undervisningsministeriet

 

Fuldførelser

Tabellen viser antallet af fuldførelser på SOSU Esbjerg på de enkelte uddannelser; GF1, GF2 og hovedforløb, i årene 2022, 2023 og 2024

Antal fuldførte

2022

2023

2024

Grundforløb 1

76

55

54

Grundforløb 2, PA

72

53

86

Pædagogisk assistentuddannelse

71

70

66

Grundforløb 2, SSH

90

102

93

Social- og sundhedshjælper

132

143

107

Grundforløb 2 SSA

170

160

160

Social- og sundhedsassistent

173

215

166

Kilde: Statistik om Elevtal | Børne- og undervisningsministeriet

 

Beskæftigelsesfrekvens for 2020, 2021 og 2022

Tabellen viser beskæftigelsesfrekvens for færdiguddannede det år, hvor erhvervsuddannelsen er afsluttet fra SOSU Esbjerg. Frekvenserne er beregnet på baggrund af ATP-indbetalinger i perioden fra året efter endt uddannelse frem til og med året før statistikopgørelsen. Data fra uddannelsesstatistik.dk er opdateret med hele år til og med 2022.

Kilde: https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Topics/24.aspx

Slutår

2020

2021

2022

Pædagogisk assistentuddannelse

antal

frekvens

antal

frekvens

antal

frekvens

SOSU Esbjerg

43

60 %

51

77 %

70

90 %

Landsgennemsnit

785

73 %

783

81 %

971

81 %

 

Slutår

2020

2021

2022

Social- og sundhedsassistent

antal

frekvens

antal

frekvens

antal

frekvens

SOSU Esbjerg

43

60 %

51

77 %

70

90 %

Landsgennemsnit

785

73 %

783

81 %

971

81 %

 

Slutår

2020

2021

2022

Social- og sundhedshjælper

antal

frekvens

antal

frekvens

antal

frekvens

SOSU Esbjerg

43

60 %

51

77 %

70

90 %

Landsgennemsnit

785

73 %

783

81 %

971

81 %

 

ETU

Skolen arbejder kontinuerligt med at udvikle kvaliteten i uddannelserne.

Et af værktøjerne er årlige tilfredshedsundersøgelser blandt eleverne. Til at forestå analysen og rapporteringen af undersøgelsen er der indgået et samarbejde med konsulent- og analysebureauet ASPEKT.

Formålet med undersøgelsen er at: sikre at ressourcer anvendes effektivt på skolen sikre at kvaliteten af uddannelserne er tilfredsstillende skabe dialog og læring på tværs af områder decentralt i organisationen omkring det løbende forbedringsarbejde

Læs den aktuelle rapport om, hvad eleverne mener om skolen og uddannelserne ved at klikke på nedenstående link:

Undervisningsmiljøvurdering (UMV) på skolen bliver udarbejdet i et samarbejde mellem skolens arbejdsmiljøorganisation og elevrådet. Undervisningsmiljøvurderingen indeholder elevernes vurdering af skolens fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.

På baggrund af denne vurdering drøfter arbejdsmiljøorganisationen og elevrådet konklusionerne og en evt. handlingsplan.

SOSU Esbjerg gennemfører hvert år en obligatorisk virksomhedstilfredshedsmåling blandt oplæringsvirksomheder med aktive elever på hovedforløbet indenfor uddannelserne pædagogisk assistent, social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent.

Nedenfor kan du læse VTU-rapporterne for de sidste 3 år:

Evalueringer AMU

Ved klik på linket til AMUkvalitet får du adgang til at se resultater af deltagernes evalueringer af AMU-kurser hos SOSU Esbjerg.

På AMUkvalitet ligger resultaterne under punktet ”Resultatoversigt”

Her klikker du på SOSU Esbjerg i listen over skoler. Herefter vises resultater for AMU-kurser i det seneste kvartal.


Mere information om evalueringerne findes her: AMUkvalitet | Infoside

Selvevaluering 2024 
- feedback

I 2024 har skolen valgt at sætte fokus på feedback i årets selvevaluering.

Feedback er valgt som emne pba. data fra elevtrivselsmålingen (ETU) fra 2023.

Data viser, at SOSU Esbjerg [71] ligger under landsgennemsnittet [73] ud fra måling af udsagnet ’Lærerne er gode til at give tilbagemelding på min indsats”.

Dette er derfor et område, hvor skolens praksis kan forbedres.

Dataene peger på, at eleverne ser et forbedringspotentiale i lærernes feedback, hvilket skaber nysgerrighed omkring både deres oplevelse af tilbagemeldinger og lærernes perspektiv herpå.

 

 


 

Selvevaluering 2023

- Elevfravær på skolens grund- og hovedforløb

 


 

Selvevaluering 2022

 

I 2022 valgte skolen i selvevalueringen at sætte fokus på Læringscaféen.

Ovenpå Corona-nedlukningerne ønskede skolen at udvikle det tilbud, som Læringscaféen er udtryk for. Læringscaféen rummer mange af de supplerende pædagogiske aktiviteter, der er til eleverne – uden for undervisningslokalet. Dermed er Læringscaféen et stort aktiv i læringsmiljøet på skolen. 

Skolens ville med selvevalueringen danne grundlaget for den fortsatte udvikling af Læringscaféen – med udgangspunkt i elevernes ønsker og behov samt i den pædagogisk tilgang og tilrettelæggelse.

 

Læs mere:

Bilag

 


Copyright © SOSU Esbjerg - Alle rettigheder forbeholdes | Web by the friendly dotpeople
Gå til toppen af siden